|
Okręt w wersji Song I:
Okręty w wersji Song II:
|
Już dokładnie w połowie lat 90-tych XX wieku do służby w Chińskiej Marynarce Wojennej miały wejść najnowsze myśliwskie okręty podwodne o napędzie konwencjonalnym Typu 039, w kodzie zachodnim znane jako typ Song, które miały zastąpić wyeksploatowane jednostki typu Ming. Pierwszy okręt był gotowy już w maju 1994 roku, jednak w składzie chińskiej floty znalazł się dopiero 4 lata później, po niezadowalających wynikach prób morskich. Problemy w szczególności dotyczyły zbyt dużej emisji hałasu i trudności w zintegrowaniu ze sobą wszystkich systemów okrętowych. W wyniku tego zamówienie Chińskiej Marynarki Wojennej na kolejne jednostki Typu 039 została skasowane, a projekt ponownie trafił na deski kreślarskie w celu dokonania niezbędnych zmian. Kolejnym skutkiem złych wyników typu Song była decyzja o rozpoczęciu budowy dodatkowych sześciu okrętów typu Ming w ulepszonej wersji 035G, jak również zakup rosyjskich jednostek typu Kilo w wersjach 877EKM Granay i 636 Paltus.
Projekt Typu 039 w nowym oznaczeniu 039G, na zachodzie znany jako typ Song II, powrócił do stoczni w Wuhan pod koniec lat 90-tych XX wieku. Pierwszy okręt z tej serii został ukończony w 1999 roku i przekazany chińskiej flocie w 2001 roku. konstrukcję drugiej jednostki zakończono w 2001 roku, a jej wejście do służby odbyło się najprawdopodobniej w 2003 roku. W stoczni w Wuhan w budowie znajdują się 3 następne okręty Typu 039G.
Jednostki typu Song w wersjach 039 i 039G są całkowicie chińską konstrukcją, która została opracowana od podstaw. Łączy ona w sobie technologię rodzimą i zachodnią, a zaawansowanie tej technologii jest na poziomie lat 80-tych XX wieku. Najprawdopodobniej wykorzystane zostało również wyposażenie pochodzące z Rosji. W porównaniu z poprzednimi chińskimi okrętami Typu 035, znanymi także jako typ Ming, typ Song jest nieco krótszy i szerszy, co zmieniło stosunek długości do szerokości. Cały kadłub został wyciszony podobną technologią jak jednostki typu Kilo. Kształt kadłuba zyskał bardziej nowoczesny wygląd, podobny do francuskich jednostek typu Agosta. Przednie stery głębokości umiejscowione zostały na kiosku, natomiast usterzenie rufowe otrzymało standardowy kształt krzyżowy. Pierwszy okręt typu Song, w Chinach znany jako Typ 039, otrzymał dość nietypowy kiosk, który w przedniej części miał swego rodzaju mostek. W zmodernizowanym Typie 039G konstrukcja kiosku zyskała normalny kształt bez mostka w przedniej części.
Pierwszy raz na chińskim okręcie podwodnym zastosowana została siedmioskrzydłowa śruba, której płaty mają kształt szabli. Główne silniki jednostki zostały usadowione na fundamentach wytłumiających. Dotyczy to niemieckich silników diesla MTU 16V396 SE o łącznej mocy 6092 KM. Do poruszają się pod wodą jednostka wykorzystuje silnik elektryczny i 4 zespoły baterii akumulatorów. Maksymalna prędkość podwodna wynosi 22 węzły, natomiast nawodna 15 węzłów. Jest wysoce prawdopodobne, że okręty w wersji 039G wyposażone są w system AIP (Air Independent Propulsion system), który zwiększa czas pływania pod wodą. Relatywnie cichy system napędowy jednostek typu Song i smukła linia sprawiły, że można zaryzykować stwierdzenia, iż okręty są niemal tak ciche jak pierwsza seria amerykańskich jednostek typu Los Angeles.
Okręty typu Song zostały od podstaw zaprojektowane do przenoszenia przeciwokrętowych rakiet YJ-81 (C-801A). Pierwsze próby z tymi rakietami na jednostce w wersji 039 zakończyły się niepowodzeniem, jednak wersja 039G nie miała większych problemów z odpalaniem tych pocisków. Rakiety YJ-81 (C-801A) wystrzeliwane są z sześciu wyrzutni torpedowych kalibru 533 mm., które ulokowane są na dziobie. Prócz pocisków przeciwokrętowych jednostki typu Song wyposażone są w torpedy Yu-4 (SAET-60). Łącznie na pokład może być załadowanych 20 torped i rakiet w różnych konfiguracjach. System kierowania uzbrojeniem jest najprawdopodobniej bardzo podobny do tego, jaki zastosowano na okrętach typu Ming w wersji 035G. Przypuszczalnie system ten odpowiada zarówno za odpalanie torped i rakiet.
Wyposazenie hydrolokacyjne jest skromne i składa się z hydrolokatora pasywno-aktywnego i hydrolokatora bocznego pasywnego. Dane z tych hydrolokatorów gromadzone są przez system dowodzenia i kierowania ogniem. płynąc na powierzchni do nawigacji wykorzystywany jest radar nawigacyjny, natomiast wyposażenie walki elektronicznej obejmuje odbiornik emisji sygnałów radarowych i elektronicznych Typ 921-A.
Ogólnie jednostki typu Song są znacznie lepsze niż okręty typu Ming, jednak nie spełniły one w pełni oczekiwań Chińskiej Marynarki Wojennej. Mimo to projekt Typu 039 jest ogromnym krokiem naprzód w tworzeniu przez Chiny pełnowartościowej floty oceanicznej zdolnej do aktywnej obrony. Jednostki prezentują rozwiązania techniczne pochodzące z lat 80-tych XX wieku, co w dużym stopniu zmniejszyło różnice technologiczne w stosunku do flot zachodnich.
|