Początek prac nad typem De Zeven Provincien datuje się na 1991 rok, gdy Holenderska Marynarka Wojenna zaczęła planować wycofanie ze służby i zastąpienie innymi okrętami fregat typu Kortenaer i typu Tromp.
W program budowy tych jednostek zaangażowane były Niemcy i Hiszpania, które wraz z Holandią podpisały trójstronne porozumienie o wspólnych pracach nad projektem nowych fregat, spełniających wymagania stawiane przez pole walki XXI wieku. Projekt ten nosił oznaczenie LCF (Luchtverdedigings en Commando Fregat). Każde z trzech zaangażowanych państw posiadało własny projekt. Niemcy typ Sachsen, a Hiszpanie typ Alvaro de Bazan. Połączenie sił przy opracowywaniu projektu redukowało koszty, a współpraca obejmowała opracowanie wspólnej platformy, systemów uzbrojenia i elektroniki.
Okręty były projektowane w technologii "stealth" stanowiąc konkurencję dla francuskich fregat typu La Fayette. W porównaniu z francuskimi okrętami typ De Zeven Provincien ma znacznie bardziej pochylone burty, jest większy, jego wyporność pełna sięga rzędu 6000 ton, podczas gdy jednostek typu La Fayette zaledwie 3600 ton. Różnica w tonażu jest powodem, dla którego jednostki holenderskie, niemieckie i hiszpańskie są znacznie bardziej wszechstronne i posiadają lepsze możliwości bojowe.
Prace nad fregatą nowej generacji przeszły poważny kryzys w momencie, gdy Hiszpanie podjęli decyzję o instalacji na swoich jednostkach amerykańskiego systemu Aegis, a nie europejskiego odpowiednika APAR (Active Phased Array Radar), który otrzymały fregaty typu De Zeven Provincien i typu Sachsen. Takie rozwiązanie było spowodowane hiszpańskimi obawami o zgodność APAR z rakietami firmy Raytheon model RIM-66H Standard MR (SM-2MR Block II), które miały znaleźć się na wyposażeniu fregat. Dostosowanie hiszpańskich okrętów do systemu Aegis wydłużyło fazę prac projektowych o rok do lipca 1996 roku.
W skład systemu napędowego fregat niemieckich i hiszpańskich wchodzą dwie turbiny gazowe General Electric LM 2500 o mocy 53200 KM. Holendrzy początkowo zakładali, że ich okręty będą napędzane nowymi turbinami gazowymi Rolls Royce WR-21, jednak ich dostarczenie na czas okazało się niemożliwe przed 2007 rokiem, dlatego mając wybór między turbinami General Electric LM 2500, a Rolls-Royce Spey SM1C zdecydowano się na te drugie, które dają tym okrętom maksymalną prędkość rzędu 30 węzłów. Jednak gdy brytyjskie turbiny WR-21 będą już dostępne planuje się wymianę obecnie zainstalowanej jednostki napędowej.
Wraz z końcem prac projektowych Holandia, Niemcy i Hiszpania podpisały kolejną umowę, która obejmowała wspólne wybudowanie zaprojektowanych fregat. Budowa pierwszej fregaty typu De Zeven Provincien ruszyła 1 września 1998 roku. Wykonawcą tej jednostki, podobnie jak trzech pozostałych, jest grupa De Schelde, która otrzymała zamówienie od Holenderskiej Marynarki Wojennej na dwie jednostki 30 czerwca 1995 roku, a na kolejne dwie 5 lutego 1997 roku.
Podstawowym zadaniami okrętów typu De Zeven Provincien jest obrona zgrupowań własnych jednostek przez wrogimi pociskami przeciwokrętowymi. Właśnie do tego celu zainstalowano system APAR. System ten nie ma takich możliwości jak amerykański system Aegis, lecz jego dużą zaletą jest to, że ma o wiele mniejszą masę i zużywa mniej energii. Dzięki temu stało się możliwe umieszczenie anten APAR wysoko na przednim maszcie, dzięki czemu nie pogorszono stateczności i dzielności morskiej jednostki.
System uzbrojenia przeciwlotniczego składa się z wyrzutni Martin Marietta Mk 41 VLS (Vertical Launching System). Wystrzeliwane są z niej rakiety firmy Raytheon model RIM-66M-2 Standard MR (SM-2MR Block IIIA) i pociski firmy Raytheon model RIM-162A ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile). Łącznie typ De Zeven Provincien posiada 64 rakiety po 32 obu typów. Hiszpańskie obawy o skuteczność działania i zgodność z rakietami firmy Raytheon model RIM-66H Standard MR (SM-2MR Block II) były niczym nie uzasadnione, system APAR działa bez zarzutów, a wśród specjalistów krążą opinie, iż jest nawet lepszy od systemu Aegis. Obronę bezpośrednią przed nadlatującymi pociskami przeciwokrętowymi okrętu zapewniają 2 działka firmy Thales Nederland/General Dynamics kalibru 30 mm. model SGE-30 Goalkeeper. Na pokładzie zainstalowano również 2 działka Oerlikon 20 mm., które znajdują się po jednym na lewej i prawej burcie na wysokości przedniego masztu. Jednostki wyposażone są także w bierne systemy obronne, na które składa się system przeciwdziałania elektronicznego Thales Nederland Sabre i 6 wyrzutni pułapek termicznych Sippican Hycor Mk 36 Super RBOC (Rapid Blooming Offboard Chaff).
Drugim podstawowym zadaniem typu De Zeven Provincien jest pełnienie funkcji okrętu flagowego, dowodzenia grupy bojowej. Zadanie to spoczywa na systemie APAR, obok którego zamontowano również system dowodzenia Thales Nederland SEWACO X, który scala ze sobą wszystkie systemy elektroniczne i uzbrojenia. Oprogramowanie do systemu dowodzenia dostarczyło centrum CAWCS (Centre for the Automation of Weapon and Command Systems) firmy RNN Shipping. Z systemem SEWACO X sprzężony jest również optyczny system obserwacji powietrznej Thales Nederland Sirius IRST (Infra-Red Search and Track), który działa w podczerwieni. Jest on szczególnie przydatny do lokalizowania nadlatujących pocisków przeciwokrętowych. Drugim systemem obserwacji powietrznej przesyłającym dane bezpośrednio do SEWACO X jest system Thales Nederland Mirador. Jest to system optyczny, który także może działać w podczerwieni. Pomaga on załodze lokalizować, rozpoznawać i śledzić cele.
Podrzędnym zadaniem holenderskich okrętów jest walka z okrętami nawodnymi, przy której wykorzystywane są wyrzutnie dla rakiet firmy Boeing model RGM-84 Harpoon i armata OTO Melara 127 mm. model Compact. Armata może być również wykorzystana do zwalczania celów powietrznych i do prowadzenia ostrzału instalacji lądowych.
Drugoplanowym zadaniem jest również zwalczanie okrętów podwodnych. Do tego celu wykorzystywane są dwie wyrzutnie torped 324 mm. model Mk 32 Mod. 9 dla torped firmy Honeywell Defense Systems (obecnie ATK - Alliant TechSystems) model Mk 46 Mod. 5 i śmigłowiec NH Industries NH-90. Obronę przed nadpływającymi torpedami zapewnia holowany system celów pozornych Sensytech Inc. AN/SLQ-25A Nixie.
Na rufowym maszcie zainstalowany jest trójwspółrzędny radar dozoru nawodnego i powietrznego Thales Nederland SMART-L (Signal multi-beam acquisition radar for targeting). Praktycznie dubluje on system APAR i jest traktowany jako system rezerwowy w razie uszkodzenia APAR.
Obecnie w służbie znajdują się 3 jednostki typu De Zeven Provincien Hr. Ms. De Zeven Provincien (F 802), Hr. Ms. Tromp (F 803) i Hr.Ms. De Ruyter (F 804), natomiast czwarta fregata Hr. Ms. Evertsen (F 805) przechodzi próby morskie.
|