|
|
Typ Floreal (FF)
| opis | dane taktyczno-techniczne | rysunki | lista okrętów |
ostatnia aktualizacja: 07.11.2003 r.
|
OPIS:
|
|
Okręty francuskie:
Okręty marokańskie:
|
Francuskie fregaty typu Floreal powstały by zastąpić mniejsze i starsze jednostki typu Aviso. Pierwsze dwie jednostki zostały zamówione w styczniu 1989 roku, a wykonawcą fregat została stocznia Chantiers de L'Atlantique w St Nazaire. Pierwsza fregata z typoszeregu została oddana do służby 17 maja 1992 roku pod nazwą "Floreal". Pozostałe 5 jednostek zostało oddanych Francuskiej Marynarce Wojennej do maja 1994 roku. Z początkiem XXI wieku Marokańska Marynarka Wojenna złożyła we francuskiej stoczni zamówienie na dwie jednostki typu Floreal. Zostały one dostarczone flocie w 2003 i 2004 roku.
Małe rozmiary i stosunkowo słabe uzbrojenie wyklucza te fregaty z działań przeciwko silnym formacjom nieprzyjacielskich okrętów, a ich rola ogranicza się do przybrzeżnych działań patrolowych i zaznaczania francuskiej obecności na danych akwenach wodnych. Taka charakterystyka tych fregat nie jest przypadkowa, gdyż jednostki od podstaw były projektowane do operowania na wodach o małym zagrożeniu ze strony nieprzyjaciela.
W dużej mierze projekt okrętów typu Floreal opiera się na cywilnych normach. Dotyczy to głównie konstrukcji kadłuba i maszynowni. Normy wojskowe wykorzystane zostały przy projektowaniu systemów przeciwawaryjnych i magazynach amunicji. Rozwiązanie z cywilnymi normami w znaczący sposób obniżyło koszty budowy okrętów typu Floreal. Dla porównania koszty jednej fregaty typu La Fayette są równoważne do kosztów skonstruowania trzech kadłubów typu Floreal.
Napęd okrętów typu Floreal zaprojektowany został w systemie CODAD. Składa się on z czterech silników diesla SEMT-Pielstick 6PA 6L280 o mocy 8820 KM, które dają maksymalną prędkość rzędu 20 węzłów. Jest to stosunkowo mała szybkość, jednak w pełni wystarczająca do patrolowania stref wyłączności gospodarczej oraz prowadzenia morskich działań policyjnych i akcji humanitarnych. Wszystkie silniki umieszczone zostały dość nietypowo w jednym przedziale siłowni, co sprawia że jednostka łatwo może zostać unieruchomiona. Moc z silników diesla przekazywana jest na 2 wały śrubowe. Maksymalny zasięg przy ekonomicznej prędkości 15 węzłów wynosi 9000 Mm. Dodatkowo, by zwiększyć manewrowość jednostek okręty zostały wyposażone w 2 pędniki o mocy 340 KM.
Na pokładzie zainstalowane są dwie wyrzutnie dla czterech przeciwokrętowych rakiet MBDA MM 38 Exocet. Zamontowana na dziobie armata Cruesot-Loire 100 mm. model 1968 CADAM również może być wykorzystana do walki z okrętami nawodnymi. Za jej pomocą można także prowadzić ostrzał instalacji lądowych. Armata wykorzystuje system optroniczny CSEE Najir.
Obroną przeciwlotniczą zapewniają 2 działka Giat Industries 20 mm. model 20F2. W przyszłości planuje się zastąpienie tych działek rakietowym systemem przeciwlotniczym Simbad firmy Matra Defence, obecnie MBDA. Inną alternatywą związana z przyszłym uzbrojeniem jednostek typu Floreal są plany nie zastępowania działek 20 mm., a drastyczne zwiększenie możliwości obrony przeciwlotniczej poprzez instalację dodatkowych działek i wyrzutni rakiet przeciwlotniczych. Bierne systemy obronne składają się z odbiornika emisji sygnałów radarowych i elektronicznych Thales ARBR-17 i dwóch wyrzutni pułapek termicznych CSEE Dagaie.
W przeciwieniństwie do typu Aviso fregaty typu Floreal zostały wyposażone w pokład lotniczy i hangar, dzięki którym możliwe jest operowanie jednym śmigłowca. W znaczący sposób zwiększa to możliwości operacyjne jednostek, gdyż możliwe stało się w miarę samodzielne prowadzenie operacji zwalczania okrętów podwodnych. W pełni autonomiczne działania w tym zakresie ogranicza brak wyrzutni torpedowych i hydrolokatora. Na pokładzie francuskich fregat mogą stacjonować maszyny różnego typu, takie jak Eurocopter AS 565 MA Panther, Eurocopter AS 332 F Super Puma lub Eurocopter AS-365F Dauphin. Obszerny hangar na rufie w zasadzie pozwala na zaokrętowanie każdej maszyny o wadze całkowitej do 10 ton. Kadłub wyposażony jest w płetwowe stabilizatory przechyłowe, co w znaczący sposób ułatwiają operowanie śmigłowcem, który może działać do stanu morza 5.
Dozorem nawodnym i powietrznym zajmuje się zainstalowany na przednim maszcie radar Thales DRBV-21A Mars. Pod nim znajduje się radar nawigacyjny Racal-Decca, obecnie Thales 1226. Okręty typu Floreal nie są wyposażone w centralny system przetwarzania danych z czujników okrętowych. Komunikację satelitarną zapewnia system Syracuse 2 (Systeme de Radio-Communication Utilisant un Satellite).
Załoga francuskich jednostek składa się z 86 osób w tym z 10 oficerów i 13 osób personelu lotniczego. Dodatkowo na pokładzie przewidziano miejsce dla 24 komandosów. Dodatkowo na rufie znajduje się ładownia, która może pomieścić około 100 ton różnego rodzaju wyposażenia dla żołnierzy i nie tylko.
Wszytskie fregaty typu Floreal zostały oddelegowane na Ocean Indyjski i Pacyfik, by tam chronić francuskich interesów. Tylko jedna jednostka "Germinal" ma swój port macierzysty we Francji w Breście, gdzie do 2005 roku będzie pełnić służbę pomocniczą u boku krążownika śmigłowcowego typu Jeanne d'Arc.
|
|
|
|