W 1998 roku rozpoczął się program badawczy nad rakietami, które pół oficjalnie określane były jako Standard missile 5 (SM-5). Ich przeznaczeniem, obok zapewnienia konwencjonalnej obrony przeciwlotniczej, miało być przechwytywanie pocisków manewrujących lecących tuż nad ziemią lub powierzchnią wody. Planowano, że w przyszłości zastąpią one rakiety model RIM-156A Standard ER (SM-2ER Block IV), których konstrukcja w ówczesnym czasie była rozwijana do standardu RIM-156B Standard ER (SM-2ER Block IVA), mogącego dodatkowo, obok konwencjonalnej roli przeciwlotniczej, neutralizować rakiety balistyczne w niższych warstwach atmosfery. W 2001 roku, między innymi z powodów finansowych, projekt pocisków SM-2ER Block IVA został anulowany, przez co marynarka wojenna musiała zapełnić powstałą lukę w zakresie przyszłych rakiet przeciwlotniczych dalekiego zasięgu. Rozwiązaniem okazały się pociski model RIM-174A Standard ERAM (Extended Range Active Missile), które znane są także jako Standard Missile 6 (SM-6). Wraz z rozpoczęciem prac nad tymi rakietami, co miało miejsce we wrześniu 2004 roku, projekt SM-5 wstrzymano, a część planowanych w nim rozwiązań implementowana została do serii SM-6.
Zakładano, że pociski serii SM-5 będą w stanie niszczyć cele znajdujące się poza horyzontem OTH (Over-The-Horizon), będąc częścią składową systemu walki zespołowej CEC (Cooperative Engagement Capability), który opracowany został przez firmę Raytheon. Wystrzelone rakiety z okrętów z systemem AEGIS (Automatized Electronic Guidance Interconected System) miały być kierowane do punktu przechwycenia celu przez samoloty wczesnego ostrzegania firmy Grumman Aerospace (obecnie Northrop Grumman) model E-2D Advanced Hawkeye.
Nie jest wykluczone, że w przyszłości prace nad SM-5 zostaną wznowione. Szczególny wpływ na to może mieć rozwój technik w zakresie zakłócania aktywnych, radarowych systemów naprowadzania, a taki system znajduje się na rakietach model RIM-174A Standard ERAM. Kierowanie serii SM-5 aż do samego końca, czyli zestrzelenia obiektu, miało być wspomagane przez samoloty wczesnego ostrzegania.
|